Op de Nederlandse televisie - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Ruth Beek - WaarBenJij.nu Op de Nederlandse televisie - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Ruth Beek - WaarBenJij.nu

Op de Nederlandse televisie

Door: Ruth

Blijf op de hoogte en volg Ruth

11 December 2014 | Curaçao, Willemstad

Bon tardi dushi's!

Tijd voor nieuwe verhalen vanaf Kòrsou! Er is al weer veel gebeurd in de tussentijd.

Het gaat inmiddels weer heeel veel beter met me dan afgelopen 1,5 week. De chikungunya zorgde ervoor dat ik veel sliep, koorts had, snel moe was, pijn had in mijn gewrichten en niet in de zon mocht door de uitslag. Allemaal stomme dingen dus. Gelukkig heb ik nu alleen nog last van de pijn in m'n gewrichten, nog een beetje uitslag en voel ik me sneller vermoeid. Maar ik denk dat ik van geluk mag spreken dat ik er zo 'goed' van ben afgekomen; er zijn mensen die meerdere weken ziek op bed liggen, niet kunnen lopen of bewegen, veel uitslag hebben. Dus ik ben heel dankbaar dat ik er zo snel weer bijna helemaal vanaf ben! :)

Vanochtend om 8.00 uur hadden we een meeting met Rob, de opdrachtgever en fysiotherapeut, en Charisse, de huisarts die bij ons project is betrokken. We hebben doorgesproken wat we de komende weken willen gaan doen, dus zowel onze wensen als de wensen van Charisse en Rob afgestemd op elkaar. Wat we willen gaan doen, is: langs elke zorgverlener gaan die in het SMC gaat werken, daar een aantal cases voorleggen en bespreken hoe die zorgverlener die casus aan zal gaan pakken, en daarna een multidisciplinair overleg plannen waarin de uitkomsten worden besproken. Wij zullen dan een rapport schrijven met de uitkomsten en aanbevelingen aan het Sorsaka Medisch Centrum. Dit gaat ons eindproduct worden.

Tijdens de meeting kwam ter sprake dat ze van de NOS zouden komen filmen over chikungunya. Ik stelde voor om samen met Rob een interviewtje te geven over chikungunya - Rob heeft het ook gekregen namelijk. Charisse was gelijk enthousiast, dus we spraken af dat Rob en ik om 11.00 terug zouden zijn voor de mensen van de NOS. Om 11.00 zaten we in de wachtkamer te wachten en daar kwam Dick Drayer, NOS-correspondent voor de Antillen, samen met een cameravrouw. Nadat ze eerst Charisse hadden geïnterviewd, kwamen ze terug in de wachtkamer. Daar namen ze een aantal shots van de wachtruimte en van Rob en mij. Daarna moest ik mijn eerste consult bij Charisse 'naspelen', ik moest dus doen of ik heel veel pijn had en amper kon lopen. De eerste paar keer liep ik te snel, dus dat moest over. Ik sta nu strompelend op beeld, terwijl ik dus in het echt wel goed kan lopen. Beetje apart dus, maar ja, zo gaat dat dus bij de NOS... goed nieuws is geen nieuws, zullen we maar zeggen ;-) Toen ik in de behandelkamer was aangekomen, werd een gesprek met Charisse vastgelegd en ook heeft Charisse me onderzocht. Daarna hebben ze nog een interview bij mij afgenomen over de belemmeringen die chikungunya met zich meebrengt. Ik vond het grappig om aan mee te werken! Volgende week donderdag 18 december zendt de NOS het item uit, allemaal kijken dus op NPO 1 :) De tijd weet ik nog niet, dus die zal ik nog wel via Facebook doorgeven als ik hem weet.

Vorige week was een rustige week voor mij. Laat wakker, ontbijten, boek lezen, daarna weer bed in, overdag veel geslapen, 's avonds een filmpje gekeken en dan weer vroeg naar bed. Dat was zo'n beetje m'n ritme. Niet zo heel leuk, maar wel prettig om even goed uit te zieken. Op woensdag hadden we een barbecue bij Puck, Mabel, Leon en Enzo (klasgenootjes van de minor) met alle mensen van de minor die hier op Curaçao een project doen. Superleuk, dus ik besloot ook mee te gaan, met alle energie die ik had. Halverwege de barbecue stortte ik een beetje in, maar ben toch tot half tien gebleven. Daarna hebben de meiden mij thuisgebracht en zijn zij naar Cabana gegaan.

Eind vorige week hebben we veel voor school gewerkt, want de afgenomen interviews moesten worden uitgewerkt. Ook zijn we al bezig met ons eindverslag vormgeven. Onze favoriete schoolwerkplekken zijn de Mac, Zanzibar of thuis onder de overkapping bij de keuken van het huis naast ons appartement.

We hebben helaas geen Sinterklaas gevierd op 5 december, dit jaar sla ik Sinterklaas gewoon even over. Een grote groep van ons huis hebben dat wel gedaan, incl. gedichten, maar zij kennen elkaar dan ook wat beter dan wij hen kennen en daarnaast hadden de meeste van ons geen zin in gedichten. We gaan in de komende weken wel nog ergens Sinterkerst (& Nieuw) vieren met een gezellig avondje met z'n vijven. We weten alleen nog niet wanneer, maar dat komt vast goed.

Afgelopen zaterdag voelde ik me redelijk goed om naar het strand te gaan, we gingen naar Zanzibar. Ik wilde dan wel in de schaduw liggen vanwege m'n uitslag, waar ik eigenlijk nog niet mee in de zon mocht. Heb ik toch gedaan, en de uitslag werd iets erger, maar dat was de dag erna al weer minder gelukkig. M'n lieve familie heeft op die dag ook Sinterklaas gevierd, dit jaar wat anders dan anders: zonder gedichten en surprises. Ik heb hun avondje meegevolgd via Facetime, was superleuk om te zien! En ik had m'n schatje verrast met een Sinterklaasgedicht, want Sinterklaas zonder gedichten vind ik eigenlijk geen Sinterklaas ;-).

Na het zonnen en zwemmen was het Happy Hour bij Zanzi, van 17.00-18.00. Dat was heel gezellig, met leuke live muziek (dezelfde band als in het Rif Fort waar ik het over had in m'n vorige blog) en een prachtige zonsondergang. Daar hebben we met Piandra, Joyce, Robin (een jongen uit ons huis) en ik van zitten genieten op een strandbedje. We zijn na de zonsondergang langs de BBQ Express gereden, want volgens Robin kon je daar goed kon eten. Ik nam steak, het smaakte best wel goed! Na het eten een filmpje gekeken en toen bijtijds naar bed.

Op zondag heb ik geskypt met Mariëlle en Anne, dat was heel gezellig girls! Na goed bijgekletst te hebben, gingen we met een groepje van het huis -de meiden en Robin & Sander- naar het Woodstock festival op Kokomo Beach, superleuk! Er was een hippiemarkt met allerlei leuke spulletjes, je kon een tattoo for one day laten zetten (hij zit er bij mij nog steeds op :)) en er waren kraampjes met lekker eten en twee podia met muziek. Omdat er een grote grijze wolk boven ons hing, waar af en toe spetters uit vielen, zijn Joyce, Sander en ik maar het water in gegaan om te snorkelen. We hebben langs de rotsen gesnorkeld en mooie visjes gezien. Sander had zijn GoPro bij zich, dus we hebben leuke foto's en filmpjes gemaakt. Dat is trouwens wel iets wat ik ook graag zou willen hebben, die GoPro, je kunt er zulke mooie en kwalitatief goede filmpjes mee maken!!! Even goed sparen :)
Na deze heerlijke dag heb ik nog een filmpje gekeekn en heb ik zitten kletsen met Bart, Timothy, Eva en Joyce. En nog even gefacetimet met Rens, die inmiddels al aan het ontbijten was :) (het was hier 01.30 en daar dus 06.30). Echt een grappige ervaring!

Maandag hebben we nog een interview gedaan met de man van Charisse, Cyriel. Hij is bedrijfseconoom en wil graag een stichting voor het SMC opzetten. Het was een leuk, ontspannen interview. Hij is ontzettend droog en heeft grappige humor, dus Joyce en ik hebben ons wel vermaakt.
Maandagavond is een vriendin van Eva aangekomenn: Elena. Een gezellige meid. Dinsdag zijn we gelijk met haar naar Mambo Beach geweest, om haar te laten kennismaken met de mooie Curaçaose stranden. Joyce en ik zijn toen ondertussen nog even naar het Sea Aquarium geweest om te reserveren voor het zwemmen met dolfijnen. Iets waar ik superveel zin in heb!!! Het is een cadeautje van m'n schoonouders, heel lief. 7 januari om 14.00 uur gaan we zwemmen met de dolfijnen, dus ik kijk er nu al naar uit!

Gisteren hebben we vergaderd voor school, en hebben we de uitgewerkte interviews besproken. We waren redelijk vroeg klaar, rond 13.00 uur. Iemand kwam toen op het goede idee om naar het slavernijmuseum te gaan. Het was een redelijk bewolkte dag, niet te warm, dus eigenlijk een perfecte dag om iets cultureels te gaan doen (papa en mama zullen trots op me zijn, haha). Maar goed, wij dus naar het slavernijmuseum, daar kregen we een rondleiding van privé-gids Calviany. Een grappige Antilliaan, die volgens mij iets tegen Nederlanders heeft, maar wel onwijs goed kan zingen en muziek maken. Ik vond het best wel indrukwekkend om al die verhalen te horen over wat er ruim 150 jaar geleden is gebeurd. Het gaat toch meer leven als je al die beelden ziet en als je de verblijven van de slaven en de martelwerktuigen kan zien. Deze activiteit kan ook in ons logboek worden verantwoord, we moeten hier namelijk nog een aantal studiepunten opvullen door activiteiten te doen.

Joyce en ik zijn gisterenavond trouwens naar de film geweest. Dat was heel gezellig! We zijn naar The Hunger Games: Mockingjay part 1 geweest. Voor 15 NAF, omdat het op dinsdag en woensdag 2 FOR 1 is. Dus voor vier euro per persoon zijn we naar de film geweest en hadden we een flinke bak popcorn, supergoedkoop en echt voor herhaling vatbaar.

De komende dagen hebben we nog niet heel veel op de planning. Morgenochtend hebben Joyce en Piandra een interview met een ergotherapeut, die hier een winkel heeft (ergotherapie wordt namelijk niet vergoed door de zorgverzekeraar...). Zij komt mogelijk ook in het SMC en we zijn benieuwd naar haar ideeën over samenwerken.

Zaterdag is er een kerstfair bij het Rif Fort, dus misschien dat we daar heen gaan. Zondag wil ik 's ochtends weer naar de Fortkerk en hebben we 's middags een poolparty in ons huis, maar we weten nog niet of we daarbij zijn. Als er iets anders leuks te doen is of als we zin hebben in een strandje, doen we dat misschien wel :)

Verder ga ik aanstaande maandag- en dinsdagochtend meelopen met een vrijgevestigde logopedist, heel leuk en leerzaam denk ik. Ik kreeg al instructies over mijn kleding (lange broek, shirt met mouwen en géén slippers) dus ben benieuwd!

Ik ga nu even een powernapje doen en daarna klaarmaken om uit eten te gaan. We gaan eten bij De Tropen, een gezellig restaurant waar je voor 12 gulden dingen als kipsaté, hamburger, vis en andere lekkere dingen kan eten :) heerlijk, ik heb er zin in!

Ayo lieve familie, vrienden en andere mensen die mijn blogje volgen, untill next time!

PS. Laat gerust eens een reactie achter onder mijn blog, ik vind het leuk om van jullie te horen hoe jaloers jullie zijn op mij hier in het zonnetje en dertig graden ;-) HIHI!

  • 11 December 2014 - 21:43

    Joyce Van Briemen:

    Hee Ruth, ik ben niet jaloers hoor! Misschien omdat ik in de kamer schuin tegenover je slaap en we praktisch alles samen doen... Maar wel leuk om te lezen hoe jij alles ervaart! xxx

  • 11 December 2014 - 22:14

    Ruth:

    Haha Joyce, lekkere reactie! ;-) jij hoeft inderdaad niet jaloers te zijn, want jij zit in dezelfde luxe positie als ik, woehoe! X

  • 12 December 2014 - 00:40

    Marlies:

    ha Ruth! Heerlijk om je zonnige verhalen te lezen op deze storm donderdagavond in Rotterdam! De dordtse kerstmarkt gaat morgen niet door, zo windy!
    Mooie tijd daar nog toegewenst he & plezier bij devrijgevestigde logo!

  • 12 December 2014 - 09:22

    Lyd:

    Ha zusje,
    Zo, dat was weer een lekker lang & leuk verhaal. Ik heb inmiddels alle tijd om het te lezen nu m'n verlof is begonnen :-)
    Leuk hoor dat je op tv komt. Je treedt in de illustere voetstappen van Cees ;-) We gaan zeker kijken!
    Fijn dat je steeds meer opknapt. Hopelijk ben je er gauw helemaal van af, van die vervelende ziekte.
    Liefs uit een nog steeds stormachtig Nl!

  • 12 December 2014 - 10:32

    Annelie:

    Hee!
    En of ik jaloers ben! Hier vandaag een regenachtige/stormachtige dag met heul veul wind. Wij hebben vanavond kerstfair... als de kraampjes niet wegwaaien ;)
    Leuk om te lezen waar je allemaal mee bezig bent! En fijn dat je je weer beter voelt :)
    Wauw, Ruth wordt beroemd! Wel gek dat je je beter voelt en dan weer moet doen alsof je ziek bent; nog erger dan je eigenlijk was ;) Leuke ervaring zeker?
    Heb je zin om een x te skypen? Moet nog even uitvogelen hoe dat werkt, maar het lijkt me leuk je weer een keer 'vrij echt te spreken'!
    Fijn weekend!
    Liefs Annelie.

  • 12 December 2014 - 10:58

    Meike:

    Hey Ruth,

    Leuk om via deze weg jouw verhalen te lezen! Geniet ervan en maak er straks een paar mooie feestdagen van met elkaar!

    Liefs Meike

  • 16 December 2014 - 20:28

    Nancy Vos:

    Hoi Ruth zag je net op de tv hoop dat het nu beter met je gaat ! Je loopt echt moeilijk zeg! Geniet van je avontuur! Hele fijne dagen hoop dat het daar ook gezellig is! Liefs Nancy

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ruth

Actief sinds 13 Sept. 2014
Verslag gelezen: 272
Totaal aantal bezoekers 3858

Voorgaande reizen:

11 November 2014 - 22 Januari 2015

Minor op Curaçao

Landen bezocht: