Over de helft! - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Ruth Beek - WaarBenJij.nu Over de helft! - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Ruth Beek - WaarBenJij.nu

Over de helft!

Door: Ruth

Blijf op de hoogte en volg Ruth

20 December 2014 | Curaçao, Willemstad

Lieve dushi's in Nederland,

Alweer ruim vijf weken hier, wat gaat de tijd toch snel. Vijf weken, dat betekent dat we over de helft zijn. Over vijf weken ben ik thuis, kan ik weer in mijn eigen lekkere bed slapen, onder een warme douche stappen, op een lekkere bank zitten, knuffelen met Rens en m'n lieve nichtjes en nieuwe neefje/nichtje... Maar eerst nog heerlijk genieten hier op Curaçao! Want het is echt fijn hier! Ik zag gisteren op Facebook een foto van mijn buurmeisje langskomen die geslaagd is voor haar rijbewijs (nog gefeliciteerd, Sharon, als je dit leest ;-)), en op die foto stond het plein achter ons huis. Wat zag het er buiten grijs uit! Echt zo'n typische Nederlandse winterlucht. Brr, ik ben echt heel blij dat ik hier zit!

De afgelopen week natuurlijk weer veel gedaan. Veel voor het project dit keer. Er zijn weer een aantal interviews geweest, we hebben interviews gecodeerd, uitgewerkt en zijn bezig met analyseren. Ook zijn we verder gegaan met ons plan voor de komende weken en zijn we langs de huisarts en fysiotherapeut geweest om cases te bespreken. Het is nog best een groot werk om deze uit te werken, maar daarvoor gaan we de kerstvakantie gebruiken.

En... ik ben op tv geweest! Afgelopen dinsdag werd ik wakker en ik dacht: laat ik Dick (NOS-correspondent op de Antillen) eens mailen wanneer het item over chikungunya op tv komt. Dat was een perfecte timing, want een paar minuten later kreeg ik een berichtje terug: 'vandaag, om 6 uur en 8 uur een uitgebreide versie in het achtuurjournaal.' Maar, dat bleek niet zo te zijn. Vanaf 13.00 Nederlandse tijd was het item al in de journaals. Dit werd elk uur tot 20.00 uur herhaald. Eva en ik besloten om het journaal van 20.00 uur Nederlandse tijd te kijken. In het huis naast ons hangt een tv in de keuken, dus daar hebben we het journaal gekeken. Heel grappig om mezelf te zien! Voor alle mensen die me vragen of ik echt zo moeilijk loop: nee, gelukkig niet, ik moest het een beetje overdrijven (*schaam, schaam*). Maar er zijn wel mensen met chikungunya die zo lopen.

Vorige week vrijdag ben ik naar Idelca geweest, een Antilliaanse vrouw die hier woont met haar moeder en die ook in het Ikazia heeft gewerkt. Ik had van Coralien haar gegevens gekregen, dus had een afspraak gemaakt, het leek me leuk om haar te ontmoeten! Het was even zoeken naar haar adres, dus we hadden afgesproken dat zij me bij de KFC op zou halen. Best apart als je wordt opgehaald door iemand, waarvan je niet weet hoe hij of zij eruit ziet en je dus niet weet waar je naar moet zoeken. Uiteindelijk zag ik haar zitten in de auto en zijn we naar haar huis gereden. We hebben de hele middag gezellig gekletst en Nederlandse tv gekeken. Ik heb genoten van de heerlijke zachte bank... :)

Zaterdag hadden we een lekker dagje op het strand bij Mambo. Omdat Thijs, Robin en Julia hun laatste weekend hadden op Curaçao, hadden ze een BBQ georganiseerd op een verlaten strandje bij de Caracasbaai. Het was even zoeken met de auto (zeker met de onverlichte wegen en smalle bergweggetjes), maar uiteindelijk kwamen we aan bij een klein strandje, waar al een groepje mensen zat bij het kampvuur. Het was daar zo mooi! We hebben genoten van de prachtige (vallende) sterren, het geluid van de zee, het kampvuur, het lekkere eten en de gezellige gesprekken!

Zondag ben ik samen met Geertemarije weer naar de Fortkerk geweest, een kerk waar we vier weken daarvoor ook zijn geweest. Het was weer een mooie dienst, er was een koor en er stond een grote (echte!) kerstboom voorin de kerk. En de dominee herkende ons zelfs nog! Na de dienst hebben we koffie gedronken en gekletst met een man en vrouw uit Boston, heel gezellige en leuke mensen! 's Middags zijn Joyce, Piandra, Robin en ik naar het strand geweest bij Mambo, daar hebben we weer chill op een strandbedje gelegen en geslapen. Na het strand was er een poolparty bezig bij ons huis. Er waren veel mensen, veel opblaasbare spullen en veel drank. Het was een gezellig feestje, maar wij hebben er niet echt aan mee gedaan. Joyce en ik hebben beneden bij de meiden gezellig zitten kletsen en kleuren. Ja, je leest het goed: ik ben weer terug in mijn kindertijd ;-) Kitty, een huisgenootje, heeft een kleurboek voor volwassenen, dus daar hadden wij kleurplaten uit gekopieerd. Was grappig om te doen! Toen we het kleuren zat waren, zijn Kitty, Ellen, Joyce en ik naar de Mac gereden voor een overheerlijke milkshake! Mijn eerste hier, want bij de Mac waar wij meestal gaan, zijn de milkshakes altijd op...

Maandag begon de dag vroeg voor mij. Om 7.30 uur moest ik bij een logopedist zijn, die hier een eigen praktijk heeft. Om 6.15 uur ging de wekker en om 07.00 uur zat ik in de auto met mijn Waze-app. Een hele handige app met navigatie, waar je geen internet voor nodig hebt :) Het was ontzettend leuk om mee te kijken bij de logopedist. Veel dingen herkende ik uit Nederland en een aantal dingen waren anders. Zo gaf de logopedist behandeling in vier talen: Papiaments, Spaans, Engels en Nederlands. Tussen de behandelingen door kletsten we over de cliënten, behandelmethodes, behandelmateriaal, ABA (een behandelmethode die ze die week daarvoor in Amerika had leren kennen). Heel interessant! Voor de logopedisten onder ons: in de praktijk komen veel kindjes met afwijkende mondgewoonten, taalachterstand, autisme en andere stoornissen, schisis en stotteren. Ik vond het een heel leerzame ervaring om te zien hoe logopedie in het buitenland wordt gegeven :)

Dinsdag hebben voor school gewerkt en woensdagmiddag zijn we naar een mooi strand geweest waar we nog niet eerder waren geweest: Blue Bay. Een supermooi strand met veel palmbomen, hangmatten, appartementen aan het water. Blue Bay is namelijk een groot resort, met allemaal grote huizen, een hotel, appartementencomplexen, twee zwembaden en een strand, heel mooi! Na veel in het water te hebben gelegen (de strandbedjes waren grijs en van een warmtevasthoudend materiaal, dus dat lag niet zo chill), zijn we weer richting huis gereden.

Gisteren was (alweer) een heerlijke dag! In de middag zijn we met Thijs, Sander, Marleen, Anna, Piandra en Joyce naar Santa Barbara gereden om te gaan zeilen. Mijn eerste zeilervaring was dus op de Caraïbische Zee! :) Het was heel gaaf om mee te maken: het zeilen, de mooie zee, het zwemmen naar een strandje bij Fuikbaai, schildpadden die voorbij komen zwemmen, de zonsondergang op zee, het besturen van de boot (ja, zelfs dat heb ik gedaan!) en het varen over het Spaanse Water by night... Een TOP-ervaring, met dank aan Thijs!

Toen we terugkwamen was Eva bij het huis samen met haar vriend, Junior. Eva's vriendinnetje Elena is namelijk al weer naar huis en ook haar broer en schoonzus vertrekken vandaag weer naar huis. Junior blijft hier tot 30 december, dus we hebben er gezellig een man bij in ons appartementje ;-)
Vandaag wat voor school gewerkt en gechilld in het zonnetje. Omdat de WiFi het niet doet in ons huis (iemand heeft in het grote huis kortsluiting veroorzaakt...), zagen Joyce en ik dat als een goed excuus om wat te gaan shoppen. We zijn naar Saliña gereden om daar wat winkeltjes te gaan bekijken. We hebben glitterjurkjes gepast, lange galajurken, strandjurkjes... Jep, we wilden graag een jurkje. Ik was bijna geslaagd voor een rood jurkje met parels op de kraag en glitters op het jurkje, maar kwam er net op tijd achter dat er een parel ontbrak, dus toch maar niet gedaan. Volgende week nog maar een keer naar Punda om een jurkje voor Oud & Nieuw te shoppen :) Na de kledingwinkels nog even langs de Appie voor boodschappen, toen kwamen we erachter dat het kerstkoopavond was. Er waren over kraampjes met een chocoladefontein en aardbeien (!!), ijs, stroopwafels, cappuccino, shotjes, wijn, koekjes, vlees... Tijdens het boodschappen doen hebben we daar lekker van genoten!

Volgende week komt er een blogje over de kerstdagen. We gaan in ieder geval gourmetten met eerste Kerstdag om het lekker Hollands te houden :)
AYO! XXX

  • 20 December 2014 - 13:51

    Eva:

    Gaat ie dat overleven met zoveel vrouwen?

  • 21 December 2014 - 16:08

    Lyd:

    Leuk weer om zo veel belevenissen te lezen, van logopedie tot kerkdienst! En zeilen op de Caraïbische Zee, gaaf...
    Tot gauw lief zusje!

  • 22 December 2014 - 10:11

    Elise:

    Hopi bon dushi!
    Weer een leuk verhaaltje! ☺️sunchi! X

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ruth

Actief sinds 13 Sept. 2014
Verslag gelezen: 222
Totaal aantal bezoekers 3859

Voorgaande reizen:

11 November 2014 - 22 Januari 2015

Minor op Curaçao

Landen bezocht: