Laatste dag(en) van 2014 - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Ruth Beek - WaarBenJij.nu Laatste dag(en) van 2014 - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Ruth Beek - WaarBenJij.nu

Laatste dag(en) van 2014

Door: Ruth

Blijf op de hoogte en volg Ruth

31 December 2014 | Curaçao, Willemstad

Op de laatste dag van 2014 zit ik dit blogje te typen in tropische temperaturen. Wat een gek idee om de jaarwisseling te vieren in de zomer. Normaal gesproken thuis lekker bij de open haard, met een oliebol en een glas champagne. Nu in de zon & warmte, óók met een oliebol en een glas prosecco. Ik vind het heel bijzonder om het jaar hier af te sluiten. Aan het begin van 2014 had ik namelijk nooit kunnen denken dat ik hier op Curaçao het begin van 2015 zou vieren. Ik had al vanaf het eerste jaar van de opleiding de droom om hierheen te gaan, en nu is dat gewoon werkelijkheid geworden. Ik ben daar super blij mee en ben stiekem best trots op mezelf dat ik dit gewoon doe!

Nou, genoeg sentimenteel gedaan, ik wil jullie namelijk ook nog even vertellen wat ik de afgelopen 10 dagen heb gedaan.

Op dit moment hebben de mensen op het eiland kerstvakantie. Wij stiekem ook een beetje, maar we hebben ook hard aan het project gewerkt en hebben vandaag zelfs een deadline en een vergadering gepland. Omdat de behandelaars die betrokken zijn bij ons project ook vakantie hebben, kunnen we nu alleen aan de verslaglegging werken. Maar dat is niet zo erg, want we hebben genoeg te doen. Na de vakantie hebben we nog twee weken de tijd om ons project af te ronden en die tijd hebben we hard nodig!

Vorige week was een leuke en intensieve week. Op maandag zijn we naar Bounty Adventures gegaan om plekjes op de boot naar Klein Curaçao te reserveren. We hadden de keuze uit een motorboot en een catamaran. Vanwege de faciliteiten die de motorboot heeft op Klein Curaçao hadden we besloten daarmee te gaan. Helaas was bij hun de boot al vol op de woensdag, dus toen 'moesten' we toch met de catamaran (achteraf juist suuuuuper leuk!).

Maandagavond hebben we lekker geshopt op de boulevard (BLVD) bij Mambo Beach, want daar was een kerstfair. Eva en ik hebben een leuk jurkje voor Oud&Nieuw geshopt bij de eerste winkel waar we naar binnen gingen. Verder nog wat prulletjes gekocht bij een souvenir-kraampje.

Dinsdagochtend werd ik wakker met overal spier- en gewrichtspijn (stomme chikungunya), dus heb lekker de hele dag in bed gelegen en voor school gewerkt. 's Avonds met Kitty, Juliët, Lisa, Joyce en Eva naar Punda geweest voor de kerstkoopavond. Heel gezellig met de meiden! We zijn nog bij de Victoria's Secret winkel geweest, wat een genot om daar de winkel door te lopen :) (en natuurlijk ging ik niet zonder een heerlijke parfum de deur uit). Verder door de straatjes gelopen en bij de vele winkeltjes naar binnen geweest om jurkjes en schoenen te passen. Toen we het zat waren, zijn we weer richting huis gegaan. De volgende dag ging de wekker namelijk weer vroeg...

6.00 uur, woensdagochtend 24 december. Op de dag voor kerst naar Klein Curaçao, kan het beter?! Iedereen was in een goede mood en we hadden er superveel zin in! Rond 7.15 waren we bij Bounty Adventures, bleek dat we één van de eersten waren. Nog even lekker buiten gezeten en rond 7.45 mochten we de boot op. Na een grappige uitleg in het Engels van kapitein Stijn voeren we het Spaanse Water op richting de Caraïbische Zee. Wat een ervaring op de catamaran! Golven van 3 meter hoog waar je boven op klapt, heeel vet! Met om ons heen tientallen vliegende visjes. Vera, Joyce en ik zaten voor op de boot waar je de meeste klappen en het meeste water in je gezicht (en niet alleen je gezicht, haha) kreeg. Na een tijdje waren we zo doorweekt en konden we niets meer zien van de zonnebrand en het zout in onze ogen, dat we van de crew duikbrillen kregen i.p.v. onze zonnebrillen. Daar zaten we dan: met onze duikbrillen voor op de catamaran, echt geweldig! Na 1,5 uur kregen Junior en ik honger, dus zijn we naar beneden gelopen om een broodje te eten. Heerlijk. Het enige jammere was dat een aantal mensen op de boot hun maaginhoud voor m'n neus stonden te legen. Dat verpestte dan weer een beetje dat momentje dat ik met mijn broodje kaas had ;-)
Na ongeveer 2 uur kwamen we aan bij Klein Curaçao. WAUW. Zó bizar mooi, zulk helder lichtblauw water en wit strand. We werden met onze tassen en handdoeken dichtbij de kant gebracht met een rubberbootje en daar moesten we in het water springen. Eenmaal op de kant begon het feest: insmeren, insmeren en insmeren. Door het blauwe water, witte zand en felle zon verbrand je sneller op Klein Curaçao. Na de insmeersessie gingen we een rondje eiland doen. Eerst naar de oude, vervallen vuurtoren. Hier hebben we foto's gemaakt en een paar van ons zijn de vuurtoren in geweest. Dit is wel gevaarlijk, aangezien er al jaren geen onderhoud aan is geweest en een aantal planken fungeren als vloer. Daarna verder gelopen naar het noordelijkste puntje van het eiland, waar het water wild tegen de rotsen slaat, supervet om te zien. Ook lagen er een aantal scheepswrakken. Na een tijdje hadden we het gezien en liepen we terug naar het strand. Daar nog wat gedronken en foto's gemaakt. Toen was het alweer 12.30 uur en dus tijd voor de bbq op de boot. Met het rubberbootje werden we weer heen en weer gebracht. Lekker gegeten en gedronken en daarna de etensresten over boord gegooid om de vissen te voeren.
Na de bbq zijn we weer terug gegaan naar het strand. Daar weer zonnebrand gesmeerd en met de snorkels het water in, op zoek naar schildpadden! Na een halfuur riep Eva dat ze er één had gezien, dus wij allemaal duiken op de plek waar Eva was. Wauw, wat een groot beest en wat gaaf om boven zo'n beest te zwemmen!!! Eva heeft nog gefilmd met de GoPro, dus ik heb wel een foto van mij boven de schildpad, alleen zie je de schildpad heel vaag, omdat 'ie zo diep zwemt. Na de schildpaddenjacht was het alweer tijd om terug te gaan naar de boot om naar huis te varen. Omdat we terug gingen zeilen, konden we heerlijk in de hangmatten voor op de boot liggen. Ik heb genoten van de zon, gezelligheid en de (door Junior gefabriceerde) cocktails. Deze dag ging veeel te snel voorbij!

's Avonds om 23.00 uur was er een kerstnachtdienst bij de Fortkerk, de kerk waar ik vaak heen ga. Daar zijn we met een groep meiden van de minor en uit het huis heen geweest. Ik vond het bijzonder om mee te maken, zo'n dienst in drie talen (Engels, Papiamentu en Nederlands). Verschillende dominees hielden een praatje en we hebben veel kerstliederen gezongen. De dienst werd afgesloten met 'Feliz Navidad', terwijl iedereen een kaarsje in zijn hand hield. Sfeertje hoor! Om 2.00 lag ik in m'n bed, nagenietend van deze fantastische dag.

De volgende morgen ging vroeg de wekker, want we zouden naar de kerk gaan. Geen kerstfeest zonder kerk, vonden wij :) Dus om 8.00 uur ging ik Geertemarije ophalen, om naar de gereformeerde kerk te gaan (die begint normaal om 8.30 uur). Kwamen we aan bij de kerk, niemand te bekennen en de slagbomen dicht. Toen zijn we maar naar de Fortkerk gegaan, daar was om 9.30 dienst. Na de dienst kregen we nog een complimentje van de dominee: 'Hé, daar zijn ze weer, de trouwste kerkgangers!' Dat vonden we wel even leuk om te horen, haha. Toen we weer thuis kwamen, ging het regenen, dus 's middags heb ik lekker in m'n bed doorgebracht en eind van de middag nog even geskypt met m'n lieve familie. Ik heb ze best wel gemist die dagen! 's Avonds gingen we gourmetten met 32 man uit ons huis bij Plein Café Wilhelmina. Het was heerlijk en heel gezellig!

Tweede kerstdag heb ik lang uitgeslapen, 's middags een beautymiddagje gedaan met Kitty, Ingrid en Joyce, met maskertjes en scrub. Daarna zijn we ons gaan optutten voor de bbq met de mensen van de minor. Rond 18.00 uur gingen we naar het huis van Djanifa, Robin, Boukje en Marjolein om daar lekker te bbq'en, was erg gezellig! Na de bbq ben ik met Puck&Mabel meegegaan naar hun huis om een filmpje te kijken en zijn de anderen naar de full moon party geweest. (Ik zag dat niet zo zitten, omdat je dan een paar uur achter elkaar moet staan en dat houd ik niet vol met de pijn in m'n enkels/voeten.)

Zaterdag weer hard voor school gewerkt en bijslapen van de drukke dagen ervoor.

Zondag ben ik met Lida, Geertemarije en Vera naar een evangelische dienst in de bioscoop bij Rif Fort geweest. Een mooie ervaring, lekker Opwekkingsliederen gezongen en gelukkig duurde de dienst niet te lang (hoewel die bioscoopstoelen wel erg lekker zaten :)). De rest van de dag regende het weer, dus heb ik weer voor school gewerkt en 's avonds McDonalds gedaan met Joyce.

Maandag ben ik met Kitty, Ingrid en Joyce naar de Goisco geweest. Dat is een groothandel, vergelijkbaar met de Sligro in Nederland. Ik heb er iets leuks voor Isabella gekocht en we hebben alvast lekkere hapjes ingeslagen voor met Oud&Nieuw. Na de Goisco weer hard voor school gewerkt (tja, dat logboek en eindverslag moet toch af...) en 's avonds Monopoly gespeeld met Kitty, Ingrid, Ellen, Joyce en Vera. We waren eigenlijk met teveel personen; nu had iedereen maar één stad, dus dat was wel jammer. Na vier (!) uur spelen ging het nog tussen Kitty en mij, uiteindelijk was Kitty de terechte winnaar :)

Gisteren was het weer tijd voor een stranddagje! Lekker bij Mambo liggen bakken in de zon met onze olie. Omdat we Junior naar het vliegveld moesten brengen, zijn we bijtijds weer naar huis gegaan. Joyce en ik hebben lekker rijst gemaakt, iets waar we erg naar uitkeken, omdat we dat nog niet hadden gegeten.
Om half 8 ging ik met Eva en Junior richting Hato. Daar hebben we Junior uitgezwaaid. Thuis nog even gekletst met Eva en toen ons bed ingedoken. Ik sliep bijna en toen kreeg ik ineens een berichtje van Eva: 'Ben je nog wakker? Er zijn 22 dubbel geboekte plaatsen in het vliegtuig. Het is nog maar de vraag of Juun met Oud&Nieuw thuis is...' Ik sprong gelijk uit bed en ben pas weer m'n bed in gegaan toen ik hoorde dat Junior first class mocht gaan vliegen en dus met Oud&Nieuw thuis zou zijn. Gelukkig maar!

Vandaag gaan we vergaderen voor school, nog wat boodschapjes doen voor vannacht en daarna optutten voor de jaarwisseling. Ik ga met Eva en Joyce naar het Brionplein (groot plein in Otrobande - het centrum van Willemstad) om daar een feestje te vieren en om 0.00 uur af te tellen en vuurwerk te kijken. Daarna gaan we naar ons huis en gaan we met een groepje een feestje vieren met prosecco en lekkere hapjes. Vanaf ons huis (ligt op een berg) hebben we ook een mooi uitzicht op de stad en zo kunnen we dus ook nog genieten van het vuurwerk.

Fijne jaarwisseling allemaal i un masha felis aña nobo!

Veel liefs uit Curaçao.

  • 31 December 2014 - 16:58

    Bas & Lyd:

    Ha lieve Ruth,
    Dank voor je leuke verslag & alle wensen. Jij ook een goede jaarwisseling en een heel gelukkig nieuw jaar.
    Liefs van ons

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ruth

Actief sinds 13 Sept. 2014
Verslag gelezen: 181
Totaal aantal bezoekers 3861

Voorgaande reizen:

11 November 2014 - 22 Januari 2015

Minor op Curaçao

Landen bezocht: