Warm welkom - de eerste dagen op Curacao - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Ruth Beek - WaarBenJij.nu Warm welkom - de eerste dagen op Curacao - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Ruth Beek - WaarBenJij.nu

Warm welkom - de eerste dagen op Curacao

Door: Ruth

Blijf op de hoogte en volg Ruth

17 November 2014 | Curaçao, Willemstad

Lieve allemaal,

mijn eerste reisverslag vanaf Curacao!

Afgelopen dinsdagmiddag (plaatselijke tijd) zijn we, na een relaxte vlucht, aangekomen. Hoewel we 11,5 uur in het vliegtuig zaten, vloog het letterlijk voorbij, mede dankzij de films -heb er vier gekeken- en m'n heerlijke nekkussentje.

Toen we aankwamen op Hato Airport in Willemstad, stond taxichauffeur Max al op ons te wachten. We werden heel vriendelijk ontvangen en Max zette al onze koffers in zijn busje. Onderweg naar ons appartement genoot ik van het uitzicht en nam ik al de nieuwe indrukken goed in me op. Mijn eerste beeld van Curacao is dat het een mooie natuur (palmbomen, azuurblauwe zee, cactussen, etc...) en een gezellige uitstraling heeft (iedereen begroet elkaar), maar tegelijkertijd zag ik vanuit de auto ook al armoede. Bijvoorbeeld veel straathonden, bouwvallige huisjes en mensen die op straat slapen en werkloos lijken. Dat had ik niet echt zo verwacht.

's Avonds zijn we door taxichauffeur Max meegenomen voor een 'ontgroening'. We gingen naar een mooie tuin met een barretje en uitzicht op zee. Daar kregen we heerljjke rum en we hebben de hele avond gedanst in de tuin. Dat was heel gezellig!

Woensdag hebben we een huurauto aangeschaft bij Terrence, een local die een giga wagenpark bij zijn huis heeft staan. We hebben nu een Ford Escort, waar we al wat kilometers in hebben gemaakt de afgelopen dagen. Zo hebben we al een aantal keer boodschappen gedaan bij de Appie en zijn we donderdagmiddag naar Zanzibar geweest, een mooi strand met palmbomen en helderblauw water. Gelukkig hadden we de snorkels mee zodat we de onderwaterwereld van Curacao hebben kunnen bewonderen. Wauw, dat was echt zo mooi! Net een enorm aquarium waar je in zwemt. Echt een bijzondere ervaring! Binnenkort gaan we weer snorkelen en dan nemen we de GoPro mee zodat we mooie onderwaterfoto's kunnen maken. Na het strand hebben we eten bij de Chinees gehaald en hebben we gechilld op ons terras.

Vrijdag ben ik met Anna, Joyce en Piandra naar Punda geweest. We hebben souvenirs en kaarten gekocht en hebben lekker geluncht aan de kade bij de pontjesbrug. Het werd een kindermenu met frietjes, een snack en salade. Dit kostte 12 gulden, dus dat is ongeveer €5. Heel goedkoop dus! 's Avonds hebben we Eva's verjaardag gevierd met een cocktail op het strand. Dat was heel gezellig!

Zaterdag regende het heel de dag. We zijn 's ochtends naar de intocht van Sinterklaas geweest. Van een huisgenootje hoorden we dat het 8 uur begon. Dus wij vroeg uit bed en we stonden netjes te wachten om 8 uur... komt de boot pas om 10 uur binnen gevaren. Dat was een beetje balen. We hebben 's middags veel geslapen en nog boodschappen gedaan bij de Appie en La Curacao. Dat is een groot warenhuis met van alles: van kerstversiering tot tv's en van schoenen tot handdoeken. Een soort kruising tussen de Action en de V&D.

Over het regenen: dat is hier echt niet normaal. Een Nederlands buitje is er niets bij. Er zijn geen goten in de stad en veel wijken (waaronder Vredenburg, onze wijk) liggen op een heuvel. Al het regenwater stroomt dus naar beneden. Dat zorgt voor enorm veel water in de stad. Het verkeer is hier al niet zo veilig, maar met regen kun je maar beter helemaal niet de weg op gaan. Zaterdagavond hebben we dus maar een taxi genomen naar een feest met La Fuente in Bermuda, waar we VIP's waren voor Eva's verjaardag :)

Gisterochtend ben ik samen met Joyce en Geertemarije, twee andere meiden van de minor die ook op Curacao een project doen, naar de Fordkerk geweest. Dat is een kerk bij de pontjesbrug, midden in Punda, het centrum van Willemstad. Het is een protestantse kerk en er wordt Nederlands gesproken. In de kerk zat een handjevol mensen, voornameljjk Nederlanders die op vakantie of hier voor werk waren en een paar Antilliaanse gezinnen en oudere vrouwtjes. Ik vond het een mooie dienst. Het ging over het gebruiken en inzetten van je talenten en dat hoop ik hier te gaan doen :)

Vandaag gaan we langs de opdrachtgever om te bespreken wat we allemaal kunnen gaan doen. We hebben al langs Botika Sorsaka gereden, het centrum waar we een opdracht voor gaan doen. Als het goed is, wordt er een heel nieuw multidisciplinair gezondheidscentrum opgericht met allemaal verschillende behandelaars, zoals een fysiotherapeut en een diëtist. Toen we langs reden konden we alleen niets ontdekken van een nieuw centrum, dus ik ben erg benieuwd wat wij van ons projectvoorstel ten uitvoer kunnen brengen. Daar zal ik in het volgende blog meer over schrijven.

Op dit moment is er op het eiland trouwens een uitbraak van de chikungunya. Dat is een soort tijgermug die zorgt voor een vorm van dengue, knokkelkoorts. De symptomen zijn alleen nog heftiger. Er zijn veel mensen op het eiland en veel huisgenootjes ziek (geweest). Wij zijn ook flink lek geprikt, maar we hopen dat wij er geen last van krijgen. Je kunt er behoorlijk ziek van worden namelijk. Ik smeer me een paar keer per dag in met DEET - alsof het m'n nieuwe dagcrème is ;-) We hebben ook een middeltje gekocht met 98% DEET, het is tuig maar het werkt wel goed.
Nou, ik ga lekker ontbijten.
Danki voor het lezen van m'n blog en tot de volgende!

liefs

PS. Ik heb trouwens een Curacaos nummer waar ik mee kan whatsappen, ik kan dat niet met mijn eigen Nederlandse nummer. Mijn nieuwe nummer is: +5999 521307.

• 17 November 2014 - 15:45

Annelie:

Ha die lieve Ruth!
    Wat leuk om te lezen zeg, fijn dat je het zo naar je zin hebt! Mocht je DEET willen combineren met zonnebrand moet je eerst zonnebrand smeren, dan 30 minuten wachten volgens mij en dan pas DEET smeren. Staat in de bijsluiter. Tot zo ver het praktische vanuit mijn wereldervaringen ^^
    Ik wens je nog een hele fijne tijd en ik bid dat je je talenten op veel manieren mag inzetten! Wees voorzichtig, let goed op jezelf en elkaar, maar vooral: geniet ervan!
    Ik zie uit naar je volgende blog, ik ben erg benieuwd naar je project :)
    Xxx Annelie.

• 17 November 2014 - 16:06

Marjolein:

Heeee Ruth!

Wat leuk om even wat van je te lezen. De tijd is snel gegaan!
    Goed om te lezen dat je het zo naar je zin hebt. Je neemt het er ook lekker van, en groot gelijk want je bent daar tenslotte niet zomaar! ;)
    Ik ben benieuwd naar de rest van je verhalen.
    Kon al erg genieten van je foto's!

Dikke knuffel en geniet!
    xx Marjolein

• 19 November 2014 - 10:45

Jeanine:

Ruth! Wat super leuk om je verhalen te lezen, wat schrijf je gezellig =) Wat naar van die knokkelkoorts zeg, das vervelend :( Ga jij maar lekker met DEET smeren, lekker plak spul hea? brrr... Slaap je ook onder een geimpregneerde klamboe? Vast wel denk.. Geniet maar lekker daar van het weer, de mensen, de terrasjes en de cocktails haha. o ja en tussendoor nog aan je opdrachten, altijd leuk##not;p Liefs uit Ghana

• 19 November 2014 - 16:26

Nancy Vos:

Ha Ruth leuk verhaal ,fijn dat je het naar je zin hebt! Benieuwd naar belevenissen ! Groetjes Nancy

• 19 November 2014 - 21:25

Lyd:

Ha zus,
    Nu lukt het wel! Heel leuk om je eerste verslag vanaf de overkant te lezen. Wij blijven je volgen!
    Liefs